E-mail: webmaster
Ministerstvo zdravotnictví registruje množící se stížnosti na neoprávněné vybírání regulačních poplatků některými lékaři.
Vážený pane řediteli,
ministerstvo zdravotnictví registruje množící se stížnosti na neoprávněné vybírání regulačních poplatků některými lékaři.
Nejčastější praktikou je snaha vybrat regulační poplatek při minimálním kontaktu pacienta s lékařem (vypsání nebo jen vyzvednutí receptu, dokonce i třetí osobou, sdělení rozhodnutí o odeslání ke specialistovi, předání dokumentace atd.). Je zřejmé, že někteří lékaři kryjí tyto praktiky podvodným vykazováním kontrolního vyšetření. Registrujeme i jiné nekalé postupy, ať už jsou úmyslné či neúmyslné, např. v nemocnicích.
Na základě těchto informací od pacientů je zjevné, že dochází k nezákonnému jednání, či dokonce k zpronevěřování peněz z veřejného zdravotního pojištění. Obsahem stížností je často i nespokojenost s prací zdravotní pojišťovny, kde se občané nemohou dovolat zastání.
Zjistili jsme dokonce, že u některých ZP neexistuje jasně definované a snadno dostupné stížnostní místo! Pane řediteli, důrazně Vás žádám, abyste okamžitě zavedl stížnostní agendu, zejména pro oblast regulačních poplatků, a abyste o možnosti si stěžovat informoval dostatečně své pojištěnce.
Dále Vás žádám o odpovědný přístup ke kontrole především vykazování neprovedených výkonů nebo signálních kódů. Z mého pohledu lze považovat vykazování regulačních poplatků v případech, které zákon neuvádí, za porušení smlouvy uzavřené mezi zdravotní pojišťovnou a příslušným zdravotnickým zařízením. Doporučuji Vám v těchto případech zvážit sankční ustanovení §11 zákona č. 48/1997 Sb., který zakazuje neoprávněné vybírání přímých plateb u výkonů hrazených z veřejného zdravotního pojištění. Členové správních rad jmenovaných vládou tento problém přednesou i na jednání správní rady Vaší zdravotní pojišťovny.
Věřím, že i Vám záleží na správném a účelném nakládání s finančními prostředky, které mají sloužit na léčbu pacientů, a že nebudete tolerovat podvádění, defraudaci a obcházení zákona.
Jedním ze zásadních prvků připravované komplexní reformy zdravotnictví je posílení role zdravotních pojišťoven jako "agentů" či "ochránců" pojištěnce. Je v zájmu nejen pojištěnců, ale i Vaší zdravotní pojišťovny, aby byla připravena na chystané změny již dnes a dobře plnila svou úlohu.